گرانیِ افسارگسیخته، رژیم غذایی مردم را تغییر داد
نوشته شده توسط : saraee

گرانیِ افسارگسیخته، رژیم غذایی مردم را تغییر داد

دستور کار توسعه ایران – مریم شکرانی: هزینه بالای اخبار غذا مشکل دیگری را بر مشکلات فراوان مردم و البته دولت افزوده است. تورم غذایی سالانه در ایران که گاهی به سه رقم می رسد ، این روزها با سرعت حیرت آوری در حال افزایش است و البته به نظر می رسد حسن روحانی ، رئیس جمهور نیز این روزها تحت فشار است.

وی در جلسه اخیر کابینه خود گفت: “مردم روزهای سختی را سپری می کنند و من اعتراف می کنم که قیمت مواد غذایی در بازار ناعادلانه است و نباید اجازه دهیم مردم تحت فشار باشند.” آنها به سرعت و حتی روز به روز تغییر می کنند.

اتحادیه ها می گویند 29000 دلار و کاهش واردات باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده است و دولت سعی می کند به صورت سازمان یافته قیمت ها را کنترل کند ، اما بازار قوانین خاص خود را دارد و از دستورات پیروی نمی کند. از سوی دیگر ، مجلس طرح پرداخت یارانه 60 هزار تومانی برای خرید مواد غذایی را تصویب کرد و به دلیل مشکلات و کسری بودجه زیاد ، دولت مجبور شد 31 هزار میلیارد تومان برای این طرح اختصاص دهد.

قیمت در بازار مواد غذایی

در روزهای اخیر ، غذا در خط مقدم رسانه ها قرار گرفته است. از سهمیه کره و قیمت شگفت انگیز تخم مرغ و مرغ گرفته تا برنج گرفته تا خیار و قارچ که بحث های داغی را در فضای مجازی برانگیخته است. این روزها البته گزارش های آماری از افزایش قیمت مواد غذایی در فواصل هفتگی و سالانه کمتر در رسانه ها قابل مشاهده است و آخرین درصد تغییر ماهانه قیمت مواد غذایی در ماه سپتامبر که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است.

بر اساس این گزارش ، نرخ تورم در سپتامبر 1999 در گروه های عمده “غذا ، نوشیدنی ها و دخانیات” و “غیر غذایی و خدمات” به ترتیب 3٪ و 3.8٪ بوده است.

ماه گذشته ، بیشترین افزایش قیمت مواد غذایی مربوط به شیر ، پنیر و تخم مرغ بود که 6.8 درصد نسبت به ماه اوت افزایش داشت. قیمت ماهی و صدف نیز 6.6 درصد افزایش یافته است ، در حالی که چای ، قهوه ، کاکائو ، مشروبات الکلی و آب میوه ها 5.1 درصد افزایش یافته است.

در ماه سپتامبر ، میوه ها و آجیل ها 0.8 درصد و گوشت قرمز و طیور 1 درصد رشد کردند که کمترین افزایش قیمت در مقایسه با سایر محصولات غذایی است.

 

تاثیر گران بر رژیم غذایی ایرانیان

البته این درصدها به تنهایی نشان نمی دهد که فشار تورمی بر بازار غذای ایران وجود دارد و گزارش های سالانه از تغییرات قیمت مواد غذایی در ایران اغلب بیشتر از تورم است ، بنابراین گاهی حتی تورم سه گانه در این زمینه گزارش می شود.

در عین حال ، هزینه بالای رژیم غذایی مردم ایران را تغییر داده است به طوری که نه تنها مصرف غذاهای غنی از کربوهیدرات و قند مانند برنج ، نان و شکر در ایران چندین برابر سطح جهانی ، بلکه مصرف گوشت ، ماهی و لبنیات است. محصولات حتی تا نصف و این کمتر از نصف متوسط ​​جهانی است.

از سوی دیگر ، مرغ که ارزانتر از گوشت و ماهی قرمز است ، جایگزین این دو ماده غذایی شده است و اکنون با افزایش قیمت محصولات جایگزین مانند مرغ ، تخم مرغ و لوبیا ، نگرانی از سوء تغذیه و افزایش هزینه های پزشکی افزایش یافته است.

2/8 درصد از خانواده های ایرانی در یک سال گوشت نخورده اند

در این رابطه ، جالب است بدانید که بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات افکار دانشجویی ایران (ایسپا) در سبد غذایی خانوارهای ایرانی ، مشخص شد که 8.2 درصد از خانوارهای ایرانی در گذشته گوشت قرمز مصرف نکرده اند. به ترک کرد.

در همین حال ، تنها 4.3 درصد از خانوارهای ایرانی روزانه گوشت قرمز مصرف می کنند. 40.2٪ گفتند که چند روز در هفته گوشت قرمز و 32.8٪ چند روز در ماه می خورند. لازم به ذکر است که 14.4 درصد از خانوارها در سال گذشته چندین بار گوشت قرمز مصرف کرده اند. در مورد میزان مصرف گوشت مرغ توسط خانوارهای ایرانی ، طبق این نظرسنجی ، 4.4 درصد از خانوارها هر روز مرغ ، 62 درصد چند روز در هفته و 28.4 درصد چند روز در ماه مصرف می کنند. 3.7 درصد از خانوارها در سال گذشته چندین بار مرغ خورده اند و 1.3 درصد نیز گفته اند که اصلا مرغ نمی خورند.

گوشت ماهی منبع دیگری از پروتئین است که در بین خانوارهای ایرانی مورد سوال قرار گرفته است. 0.6 of از پاسخ دهندگان گفتند که خانواده های آنها در یک سال گذشته هر روز ماهی خورده اند. 11.4 درصد چند روز در هفته ، 30.2 درصد چند روز در ماه و 33 درصد چند روز در سال ماهی می خوردند. 24.6 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که در خانواده خود ماهی نمی خورند.

قیمت بالا غذای مردم ایران را تغییر داده است. نه تنها مصرف غذاهای کربوهیدرات دار و قندی مانند برنج ، نان و شکر در ایران چندین برابر متوسط ​​جهان است ، مصرف گوشت ، ماهی و محصولات لبنی حتی به نصف و کمتر از متوسط ​​جهانی رسیده است.

کارت اعتباری غذا برای ایرانیان

اکنون پارلمان طرحی را برای پرداخت یارانه غذایی به 60 میلیون ایرانی در دستور کار خود قرار داده است. این در حالی است که دولت با کسری بودجه زیادی دست و پنجه نرم می کند و تخمین زده می شود که امسال چیزی برای تقریبا نیمی از بودجه کشور تأمین نمی شود. دولت که این روزها با تحریم های سخت و هزینه های بیش از حد خروج کرون روبرو شده است ، نیز مجبور به پرداخت یارانه به غذا است.

جابور کوچینجود ، یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ، به فارس توضیح داد که در برنامه نهایی یارانه 60 میلیون تومانی به 40 میلیون ایرانی و ماهیانه 120 میلیون تومان به 20 میلیون ایرانی کمک می شود. به گزارش کوچاکنجود ، این لایحه در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و دولت موظف است از ماه اکتبر حدود 31 هزار میلیارد تومان از 99 منبع بودجه برای صدور کارت اعتباری غذا به خانواده های ایرانی اختصاص دهد.

وی توضیح داد که این کارت ها هر 3 یا 4 ماه شارژ می شوند و ذخایر نقدی آنها برداشت نمی شود و خانواده ها فقط می توانند با اعتبار این کارت کالاهای اساسی شامل برنج ، کره ، شکر ، چای و غیره را خریداری کنند. کوچاکیناجود همچنین گفت که خانواده هایی که تحت حمایت نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی هستند ، دو برابر دیگر افراد کمک دریافت می کنند و به ازای هر نفر 120 هزار تومان دریافت می کنند.

با این حال ، اکنون مشخص نیست که در پی بحران سخت سال 1999 چه اتفاقی برای اقتصاد کشور خواهد افتاد.

منبع: گرانیِ افسارگسیخته، رژیم غذایی مردم را تغییر داد - وب سایت تفریحی یک و دو (bir2.ir)

 





:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: